Escalatie

Een conflict kent verschillende fases waarin conflictbemiddeling kan worden toegepast. Wanneer het conflict bijvoorbeeld in een ver gevorderd stadium is beland en ruzie is ontstaan is er al sprake van escalatie van een conflict. Aan de hand van het Escalatiemodel van Glasl zijn de verschillende fases te onderscheiden. Per fase wordt er een korte uitleg gegeven hoe partijen zich zullen gedragen in de desbetreffende fase. 

Het escalatiemodel van Glasl gaat uit van het basisidee dat escalatie van een conflict stapsgewijs plaatsvindt. Het conflict doorloopt een drietal fasen, met 9 tredes.

 

  • In de eerste fase (de groene fase)kunnen partijen onderling tot een oplossing komen, zonder dat daar een mediator voor ingezet moet worden. Uw team zal u niet benaderen met het conflict aangezien de teamleden er onderling hoogstwaarschijnlijk nog wel uit kunnen komen. U kunt mogelijk wel enige spanning of onrust opmerken binnen het team. De conflictpartijen kunnen met elkaar discussiëren waarbij persoonlijke aspecten meestal ook aan bod komen en partijen gaan elkaar vaak uit de weg. Er is bij deze fase geen sprake meer van een optimale samenwerking. In deze fase kunt u de volgende gedragskenmerken herkennen:
    • Begrip voor de ander neemt af
    • Jezelf verdedigen
    • Concurrentie
    • Conflict persoonlijk maken
    • Emoties nemen toe
    • Wantrouwen groeit 
    • Praten helpt niet
    • Oplossen conflict niet gezamenlijk

 

  • In fase twee wordt het conflict als een strijd die gewonnen moet worden gezien. Partijen kunnen er onderling niet zelf uit komen, dus wordt in deze fase vaak een mediator ingeschakeld. De rol van mediator kan in het bedrijfsleven worden ingevuld door een manager. In fase twee worden vaak coalities gevormd waardoor het kan zijn dat andere medewerkers een kan van een conflictpartij kiezen. In deze fase kunt u de volgende gedragskenmerken herkennen:
    • Zwart maken 
    • Medestanders zoeken
    • Steken onder water
    • Persoonlijke aanval
    • Negatief beeld 
    • Zelf goed ander fout
    • Ultimatum stellen
    • Dreigen met sancties
    • Chanteren

 

  • In de derde fase is het dusdanig geëscaleerd dat het conflict aanvoelt als een oorlog. Als u als manager nog wil bemiddelen in dit conflict zodat de conflictpartijen weer tot een werkbare situatie kunnen komen heeft u weinig kans van slagen. Wanneer een conflict in deze fase is aangekomen heeft bemiddeling veelal geen zin meer. In deze fase kunt u de volgende gedragskenmerken herkennen:
    • Anders is vijand
    • Geen hoop op oplossing
    • Wraak centraal
    • Voor de ander is tegen mij 
    • Maximale schade aan ander toebrengen
    • Geen weg terug
    • Vijand vernietigen zelfs al gaat dat ten koste van jezelf

 

Als u als manager hoogte krijgt van een bepaald conflict is het van belang zo snel mogelijk in gesprek te gaan met de betrokken partijen en een analyse te maken van de situatie. Wanneer u herkent in welke fase het conflict zit kunt u beter anticiperen op de situatie in de rol van bemiddelaar. Vooral conflicten in fase twee zijn geschikt voor mediation. Conflicten in fase één hebben vaak geen bemiddeling nodig en conflicten in de derde fase zijn al zo ver geëscaleerd dat bemiddeling vaak niet meer mogelijk is.